Cercetarea Altfel: exemplul INFLPR - Top Story in Market Watch
La începutul acestui an, cu ocazia discutării în Parlamentul României a bugetului pentru cercetare, însuși Ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Ciprian-Sergiu Teleman mărturisea că are sentimentul că „nimănui nu-i pasă de cercetare”, aspect ce îl motiva să-și propună pentru acest an următoarea temă: „cercetarea să fie cunoscută în România și să fie cumva în mentalul colectiv”. Platforma de la Măgurele este deja prezentă în mentalul colectiv, din păcate mai degrabă prin tot felul de legende urbane precum „laserul care a topit tancurile sovietice în anii ‘60” sau „laserul de la Măgurele care arde deșeuri radioactive”. Dincolo de știrile de senzație ce fac deliciul publicului neavizat și mai puțin instruit, există grupuri de cercetători cu spirit voluntar care, cu resurse limitate, în ton cu bugetul cercetării în România, fac tot posibilul să facă cercetarea cunoscută publicului larg. Și la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserilor, Plasmei și Radiației (INFLPR) s-a conturat de ceva vreme o comunitate de cercetători care participă în fiecare an la activități de popularizare a științei, cele mai importante din ultimii ani putând fi descoperite pe parcursul unui articol dedicat.
Căile prin care cercetătorii de la INFLPR se străduiesc să ajungă în mentalul colectiv există de mai mulți ani, iar unele au devenit tradiționale, precum participarea cercetătorilor la activitățile „Școala Altfel”, în care elevii din clasele I-VIII până la liceeni vizitează o dată pe an laboratoarele de cercetare. Sau participarea cu standuri de prezentare către publicul larg cu ocazia activităților deja binecunoscute precum Noaptea cercetătorilor, Sci+Fi Fest, Astrofest etc. Și chiar și în acest domeniu al popularizării științei este loc pentru inovare, noi canale de promovare pot fi descoperite și cultivate, precum implicarea cercetătorilor în proiecte la interfața dintre artă și știință (menționăm aici proiectul Fusion, ajuns deja în anul 2021 la a doua ediție) sau organizarea de ateliere de programareși robotică pentru copii, precum CoderDojo. Continuaţi să citiţi ...